Siinäpä vasta tuhannen taalan kysymys. Kaikilla tuntuu olevan erilainen käsitys siitä, mitä tuo termi tarkoittaa ja tästä syystä sitä kuulee kysyttävän todella usein. En pysty yhden, taikka edes kahden, käden sormilla laskemaan kuinka moni jopa XR-alan ammattilainen on messuilla tullut kysymään, että mitä meidän mielestämme metaverse (suomeksi myös metaversumi) tarkoittaa. Toivottavasti tämä artikkeli avaa asiaa hieman meidän näkökulmastamme.
Vaikka metaverse on terminä ollut olemassa jo vuosikymmeniä, niin 28.10.2021 oli päivä, milloin se nousi kaikkien huulille, kun somejättiläinen Facebook vaihtoi nimensä Metaksi ja kertoi oman visionsa tulevaisuudesta. Metan toimitusjohtajan Mark Zuckerbergin mukaan metaverse on ”immersiivinen online-kokemus, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta (AR) ja/tai virtuaalitodellisuutta (VR)”. Hänen mukaansa metaverse on myös ”seuraaja mobiilikäyttöiselle internetille ja tapa yhdistää virtuaalinen maailma fyysiseen maailmaan mahdollisimman saumattomasti”.
Tämä strategian muutos yrityksen toiminnassa ei tullut monille yllätyksenä, sillä olihan yritys ostanut esimerkiksi VR-laseja tekevän Oculuksen jo vuonna 2014. Mutta mikä tämän oston taustalla oli? Miksi Meta päätti lähteä aineettomasta liiketoimintamallista aineelliseen? Syy tähän on selvä. Tähän mennessä yritys on joutunut toimimaan matkapuhelinmarkkinaa johtavien Applen ja Googlen määrittelemien parametrien alla, mutta hankkimalla Oculuksen yhtiö pystyy itse määrittelemään ne parametrit, joiden mukaan esimerkiksi heidän sosiaalisen median alustat tulevat pyörimään tulevaisuudessa. Tämän lisäksi tarjoaa se yritykselle taas yhden arvokkaan datalähteen lisää.
Lähivuosina Meta on aggressiivisesti hinnoitellut VR-lasejaan. Esimerkiksi vielä vähän aikaa sitten heidän Meta Quest 2 -laseja sai vaivaiseen 350€:n hintaan. Luultavasti yritys on myynyt laseja hieman tappiollisesti, saadakseen massat innostumaan asiasta. Ja se on toiminut. Joidenkin arvioiden mukaan Meta Quest 2 -lasien myynti on jo ohittanut uusimman Xbox -konsolien myynnin. Tällä taktiikalla Meta on onnistunut saamaan markkinalta jalansijaan ja saanut entisestään vakiinnettua heille edullista metaverse termiä.
Huomionarvoista on kuitenkin se, että ”metaverse” on tällä hetkellä pitkälti yhden yrityksen markkinoima termi, joka on nyt varhaisessa XR-markkinassa saanut tuulta purjeisiinsa, mutta missään nimessä termin ei voida sanoa olevan vakiintunut. Pitkään on esimerkiksi huhuiltu Applen vastauksesta ja suhteellisen luotettavien lähteiden mukaan yhtiö tulee julkistamaan omat XR-lasinsa alkuvuodesta 2023. Minkäköhän termin teknologiajätti keksii omalle virtuaaliselle universumilleen? iVerse ehkäpä? Vai tyytyykö käyttämään samaa termiä? Epäilen.
Mutta mitä mieltä turkulaisen XR-yrityksen myyjä on tästä kaikesta? Mikä on metaverse? Joissain yhteyksissä metaverseen on ympätty myös kyrptovaluutat, videopelit, NFT:it ja paljon muuta, mutta itse olen taipuvainen tällä hetkellä kallistumaan yllä mainittuun Zuckerbergin määritelmään eli metaverse on ”immersiivinen online-kokemus, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta ja/tai virtuaalitodellisuutta”. Itse olisin jopa valmis ottamaan määritelmästä ”online” sanan pois. Mekin olemme tehneet rutkasti erilaisia koulutusratkaisuja, jotka eivät vaadi internet-yhteyttä, vaan koulutuksen voi käydä paikasta ja ajasta riippumatta ainoastaan laittamalla VR-lasit päähän.
Tarvitseeko yrityksesi lisätyn todellisuuden tai virtuaalitodellisuuden ratkaisuja? Oli näiden nimi sitten metaverse tai XR tai jokin muu, niin meiltä kuitenkin niitä saa! 😉
Ota yhteyttä tänään.
Kirjoittaja: Frans Enala