CTRL Reality

Urheilumuseo herättää näyttelyn eloon lisätyn todellisuuden (AR) avulla

Meidän (CTRL Reality) ja Urheilumuseon välinen yhteistyö syntyi ajatuksesta: Mitä jos oikeat urheilijat pystyisivät kertomaan lisätietoa näyttelyesineestä tai ympäristöstä aivan kuin olisivat itse museossa? Eikö olisi esimerkiksi hienoa, jos voittomaalin EM-kisoissa Tanskaa vastaan tehnyt Joel Pohjanpalo pystyisi kertomaan tarinan kyseisessä ottelussa käytetyistä nappulakengistä? Tai Juha Mieto ilmestyisi eteesi kertomaan taustat vuoden 1980 talviolympialaisten sadasosasekunnin häviöstä? Tämä on nyt mahdollista meidän toteuttamamme Urheilumuseo GO mobiilisovelluksen kautta.

Miten tämä kaikki toimii? Meidän selainpohjaiseen editoriimme tuodaan halutuista henkilöistä green screen teknologialla kuvattuja videoita, jonka jälkeen ne ovat katsottavissa Urheilumuseo GO -sovelluksen kautta. Museo-, matkailu- ja kulttuuriperintötoimijat pystyvät rakentamaan hyvin rikkaita ja vuorovaikutteisia sisältöjä Tarina -alustamme avulla. Älylaitteen näytölle ilmestyvä kertojahahmo luo illuusion samassa tilassa olemisesta – et ainoastaan näe videota, vaan koet sen siinä hetkessä.

Urheilumuseo Go -sovellus vie näyttelykokemuksen aivan uudelle tasolle. Sisätilojen lisäksi sisältöjä pystyy kokemaan myös ulkona Olympiastadionin läheisyydessä.

Sisältötyypit eivät missään nimessä kuitenkaan rajoitu pelkästään green screen videoihin, vaan AR-tilaan voi tuoda vaikkapa 3D-animoituja kertojahahmoja, jotka eivät ilmesty sovellukseen kaksiulotteisina, kuten green screen videot, vaan ovat nimensä mukaisesti kolmiulotteisia. Tämäntyyppisiä sisältöjä pystyy katsomaan eri kulmista: ylhäältä, alhaalta, edestä ja takaa. Tätä varten käyttäjän on fyysisesti liikuttava ympäristössä, joka vahvistaa immersiota entisestään.

Tämänkaltaisesta toteutuksesta hyvä esimerkki on Uudenkaupungin rauhan 300-vuotispäivän kunniaksi toteuttamamme UkiAR-mobiilisovelluksen lisäosa, joka vie käyttäjän aikaisemmin Uudenkaupungin torilla sijainneeseen neuvottelutaloon tutun opashahmon johdattelemana.

Koe Uudenkaupungin rauhan allekirjoitus immersiivisesti UkiAR -sovelluksen kautta.

Kaikki tuottamamme AR-sovellukset pohjautuvat Tarina -alustaamme, jonka avulla asiakas pystyy rakentamaan AR-elämyksiä itse. Esimerkiksi Urheilumuseo GO -sovelluksessa olevat sisällöt ovat kaikki heidän itse tuottamiaan ja vaikka tällä hetkellä urheilijoita sovelluksesta ei vielä löydykään, niin kuka tietää, että mitä tulevaisuus pitää sisällään? Sovelluksesta löytyy myös lisätietonäkymä, jonne voidaan tuoda historiallisia kuvia, videoita, linkkejä, monivalintakysymyksiä, äänitiedostoja ja tekstiä.

‘’Meidän merkittävät kokoelmat, valokuvat ja esineet saadaan tämän sovelluksen kautta uudella ja vastustamattomalla tavalla asiakkaiden esille. Tämä on tulevaisuutta.’’

Jukka-Pekka Vuori, Urheilumuseon johtaja

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja tutustu AR:n moniin mahdollisuuksiin tänään!