Elements tuki

Elements ohjeet

Yleiset

Tuetut 3D-tiedostomuodot

CTRL Elements tukee seuraavia 3D-tiedostomuotoja. Tähdellä (*) merkityt ovat osittain tuettuja tiedostomuotoja.

  • 3DS – 3ds Max
  • BLEND – Blender *
  • DAE – Collada
  • DXF – AutoCAD *
  • FBX – Autodesk *
  • GLTF – glTF
  • GLB – glTF
  • IFC – Industry Foundation Classes
  • LWO – LightWave
  • OBJ – Wavefront Object (including additional MTL material files)
  • PLY – Stanford Polygon Library
  • STL – Stereolithography
CTRL Elements Verkkovaatimukset

CTRL Elements vaatii jatkuvan internetyhteyden. Verkkoyhteyden laadulle ei ole suoria vaatimuksia, mutta 3D-mallit ladataan ensimmäisen latauksen yhteydessä palvelimelta, joten hidas verkkoyhteys saattaa tehdä latausajoista pitkiä. Huonolaatuinen verkkoyhteys saattaa myös tehdä ääniyhteydestä huonolaatuisen.

Yhteistyöominaisuudet vaativat, että seuraavat UDP portit ovat auki:

5055, 5056, 5058, 27000-27002

CTRL Elements Järjestelmävaatimukset

Elements toimii useimmilla moderneilla VR-valmiilla Windows tietokoneilla, mutta 3D-suorituskyvystä on paljon hyötyä. Elementsin suositellut järjestelmävaatimukset ovatkin:

  • Prosessori: 8. sukupolven Intel Core i5 or i7 processor (e.g. Core i7-8700K) / AMD Ryzen 5 3600X
  • Keskusmuisti: 16 GB DDR4 RAM
  • Näytönohjain: NVIDIA GeForce RTX 2070 / AMD Radeon RX 6600-XT

On mainitsemisen arvoista että tehokas näytönohjain on kokoonpanon tärkein yksittäinen komponentti. Tehokkaat tietokoneet mahdollistavat monimutkaisempien mallien lataamisen. Kannettavat tietokoneet sisältävät yleensä mobiiliversioita näytönohjaimista, jotka eivät ole yhtä tehokkaita, kuin vastaavat työpöytänäytönohjaimet. Kannettavat tietokoneet ovat myös herkkiä ylikuumenemisongelmille, joten VR-käyttöön hankittavan kannettavan tietokoneen hankinnassa kannattaa olla tarkkana.

Tuetut VR Järjestelmät

Elementsin kanssa optimoidut VR järjestelmät ovat:

  • Oculus Quest 2 (Oculus Linkillä)
  • Oculus Quest (Oculus Linkillä)
  • HP Reverb G2
  • Oculus Rift S
  • Oculus Rift
  • HTC Vive Cosmos
  • HTC Vive Pro
  • HTC Vive

Muut yhteensopivat VR järjestelmät:

  • Valve Index
  • HTC Vive Pro Eye
  • Muut Windows Mixed Reality-järjestelmät (esim. Samsung Odyssey)

Mikäli omistat listaan kuulumattoman VR-järjestelmän, ole yhteydessä, niin selvitetään yhteensopivuus yhdessä!

Käyttöliittymä ja liikkuminen

Liikkuminen VR-ympäristöissä

Liikkuminen VR-ympäristöissä tapahtuu joko käyttämällä ohjaimia tai kävelemällä määrittelemäsi ”Play Arean” sisällä. Kontrollerit mahdollistavat teleporttailun ja ”lentämisen”, kävely taas on rajoitettu Play Arean sisälle. Suosittelemme kävelemään ja käyttämään omia jalkojasi, mikäli fyysinen tila sen mahdollista.

Suositeltu tapa liikkua pitkiä matkoja on teleporttaaminen. Se on mukava ja nopea tapa liikkua paikasta toiseen. Kun teleporttausnappi painetaan pohjaan, vasemmasta ohjaimesta heijastuu säde eteenpäin. Kun näppäimestä irroittaa, singahdat osoittamaasi paikkaan. Teleporttaaminen on sallittua vain, mikäli säde on vihreä.

Toinen tapa liikkua on vapaa lentäminen/liukuminen. Lentäminen tekee joka suuntaan liikkumisesta helppoa, jopa seinien ja kattojen läpi. Lentäminen tapahtuu ohjaimien joystickeistä ja/tai touchpadeistä. Lentäminen on tehokas työkalu, mutta tottumattomalle käyttäjälle se saattaa tuntua erittäin epämiellyttävältä. Käytä lentämistä vain, mikäli sinulle on jo kasvanut ”VR jalat”.

Liikkumismoodit

CTRL Elements tukee kolmea liikkumismoodia: Ilma, Maa sekä Hybridi. Liikkumismoodia voi vaihtaa sovelluksen asetusvalikosta.

Hybridi: Sovelluksen oletusliikkumismoodi. Teleporttaaminen on sallittua vain tasaisille pinnoille, mutta joystickit mahdollistavat rajoittamattoman lentämisen (jopa seinien läpi).

Ilma: Teleporttaaminen on mahdollista mihin tahansa (jopa ilmaan tai seinille). Joystickit mahdollistavat rajoittamattoman lentämisen.

Maa: Teleporttaaminen on sallittua vain tasaisille pinnoille, ja joystickeillä pystyy liikkumaan vain vaakasuunnassa.

HTC Vive & Vive Pro

Oculus Rift S/Quest/Quest 2

HP Reverb G2

Uuden Viewer-tilin luonti käyttövalmiiksi

1. Viewer tilin luominen

1. Klikkaa “Manage users”-nappia CTRL Hubin yläkulmasta

2. Klikkaa “Add new user”

3. Kirjoita Email-kenttään uuden Viewer käyttäjän sähköpostiosoite, sen jälkeen klikkaa “Add new user”

4. Ota uuden tilin salasana talteen. Kirjoita se ylös, tai paina “copy to clipboard”-nappia kopioidaksesi se leikepöydälle.

2. Uuden Projektin luominen 

1. Aloita uuden projektin luominen klikkaamalla “Add new project”

2. Kirjoita uuden projektin nimi tekstikenttään, ja klikkaa “Add”

3. Projects-listaan ilmestyi uusi Projekti

3. Scenejen lisääminen uudelle Projektille

1. Klikkaa uuden projektin Edit-nappulaa (ratassymboli)

2. Laajenna Projektin Scenes-näkymä klikkaamalla nuoli-ikonia

3. Lisää halutut Scenet uudelle projektille klikkaamalla “Add”-nappulaa

4. Projektille voidaan asettaa oletustila “Set lobby” -napista. Käyttäjä liittyy siihen automaattisesti käynnistäessään Elementsin. Lobby-tila voidaan poistaa painamalla “Clear lobby”-nappia.

4. Viewer-käyttäjän lisääminen uudelle Projektille

1. Laajenna Projektin Add viewers-näkymä klikkaamalla nuoli-ikonia

2. Lisää haluttu Viewer-käyttäjä Projektille “Add viewer”-nappulalla. Voit käyttää filtteriä löytääksesi oikean käyttäjän nopeasti

3. Tarkista, että lisäämäsi käyttäjä löytyy nyt Projektin Viewers-listasta

5. 3D-mallien jakaminen Viewer-käyttäjälle

1. Etsi kansio, jossa jaettavat mallit sijaitsevat. Klikkaa kansion Share-ikonia.

2. Klikkaa “Share to user”-nappia.

3. Kirjoita Viewer-käyttäjänimi User-kenttään. Kun koko nimi on kirjoitettu, ilmestyy käyttäjä User-kentän alapuolelle. Klikkaa käyttäjänimeä.

4. Klikkaa “Submit”-jakaaksesi kansion Viewer-käyttäjälle.

5. Tarkista, että Viewer-käyttäjä löytyy listasta.

Mukautettujen Materiaalien Luominen

1. Navigoi Elements Custom Materials kirjastoon Seafilessa

Kirjasto löytyy Seafilen päävalikon vasemman reunan ”Shared with me” kansiosta. Mikäli kirjastoa ei löydy, käynnistä Elements, ja kirjaston pitäisi ilmestyä Seafileen. Älä yritä luoda kirjastoa käsin!

2. Luo uusi kansio materiaalillesi Elements Custom Materials -kirjaston sisälle

Luomasi kansion nimi tulee olemaan Elementsissä näkyvän materiaalin nimi.

3. Siirrä materiaalin tekstuurit uuteen kansioon sekä nimeä ne tarvittaessa uudelleen

Elementsin tarvitsee saada tietää tekstuuritiedostojen tyyppi. Tämä onnistuu nimeämällä tekstuuritiedostot allaolevan käytännön mukaan:

  • Väri-/Albedokartta (tiedoston nimi päättyy ”_aTAI sisältää sanan ”albedo”)
  • Heijastuskartta (loppupääte ”_mTAI sisältää ”metallicTAI sisältää ”smooth”)
  • Normaalikartta (loppupääte ”_nTAI sisältää ”normal”)
  • Korkeuskartta (loppupääte ”_hTAI sisältää ”height”)
  • Okluusiokartta (loppupääte ”_oTAI sisältää ”occlusion”)

Esimerkiksi: Kansio nimeltä ”WC Laatoitus” joka sisältää tiedostot ”laatta_a.png”, ”laatta_m.png” ja ”laatta_n.png”.

Huom! Tuetut tekstuuriformaatit ovat .jpg ja .png. Suosittelemme myös vahvasti käyttämään neliön muotoisia tekstuureja, joiden koko on kahden potenssi. Esim. 512×512 pikseliä.

4. Materiaalit ovat nyt käytettävissä Elementsissä!

Löydät uuden materiaalin Elementsin materiaalityökalun listan yläpäästä!

Ota yhteyttä

Jos tarvitset opastusta, lisäkoulutusta tai apua tuotteen käytössä, lähetä meille sähköpostia suoraan osoitteeseen support@ctrlreality.fi