CTRL Reality

Onko VR oikeasti tehokas koulutusväline?

Vuonna 2018 Marylandin yliopistossa (USA) tutkittiin virtuaalitodellisuuden hyötyjä eri koulutus- ja oppimistilanteissa. Tutkimuksen tulokset olivat hyvin yksiselitteiset: ihmiset muistavat virtuaaliympäristössä esitetyn informaation huomattavasti paremmin verrattuna tietokoneen tai tabletin ruudun avulla esitettyyn informaatioon. Eikä mikään ihme, sillä kuten aikaisimmissakin blogiteksteissä on mainittu ’’virtuaalitodellisuutta ei ainoastaan nähdä, vaan se koetaan.’’ Tämä oikeaa maailmaa muistuttava visualisointi on kaiken kaikkiaan hyvin vahva tunne ja jättääkin koulutettavaan vahvan muistijäljen.

Tutkimuksessa pääpaino oli informaation visualisoinnissa, mutta VR-koulutuksen tehokkuus voi parantua entisestään, kun siihen lisätään joku fyysinen suorite. Toteutimme Työtehoseuralle koulutusympäristön, jossa tulevat linja-autonkuljettajat voivat virtuaalisesti harjoitella linja-auton ajoonlähtötarkastusta. Harjoitus pitää sisällään monenlaisia eri tehtäviä, kuten lisävirran antaminen, jäähdytysnesteen lisääminen ja hihnojen tarkastus. Kyseisen koulutuksen jälkeen koulutettavat ovatkin olleet paljon valmiimpia, kun ovat siirtyneet oikean linja-auton kimppuun. He esimerkiksi suoriutuivat tehtävistään merkittävästi nopeammin.

Koulutettava TTS:n linja-autokoulutuksen kimpussa.

Koulutuksen seuraaminen on aina hyvin mielenkiintoista, sillä kokemus on niin aito, että koulutettavat aina oikeasti väistävät virtuaalitodellisuudessa avaamansa konepeltiä tai puolestaan nostavat painottoman virtuaalisen autonrenkaan kahdella kädellä maasta. Heidän ei tietenkään tarvitsisi tehdä näin, mutta kokemus on niin aidontuntuinen, että takaraivoon iskostuneet ajatusmallit ja toimintatavat toistuvat.

Kun uusia asioita pystyy harjoittelemaan etukäteen aidonlaisessa ympäristössä ja oikeanlaisella tavalla, henkilökohtaisen face-to-face valmennuksen merkitys vähenee. Tämä tarkoittaa sitä, että kokeneempien työntekijöiden aikaa säästyy ja he voivat keskittyä täysin omaan työhönsä.

Tämän on huomannut mm. maailman suurin vähittäismyyjä Walmart, joka otti hiljattain virtuaalitodellisuuskoulutuksen osaksi omaa koulutusohjelmaansa isolla tavalla. Walmart hankki yhteensä 17 000 VR-laitetta ja aikovat kouluttaa työntekijöitään mm. asiakaspalveluun, uuden teknologian käyttöönottoon ja ohjeiden noudattamiseen liittyen. Walmartin koulutusjaoston johtaja Andy Trainor kertoi: ”Hyvä asia VR:ssä on se, että se tekee oppimisesta kokemuksellista. Kun käyt koulutuskokonaisuutta läpi VR-lasien kanssa, aivosi kuvittelevat sinun oikeasti käyvän läpi tiettyä kokemusta. Olemme myös huomanneet, että VR-koulutus on parantanut työntekijöiden itsevarmuutta ja testituloksia jopa 10-15% – myös niiden kohdalla, jotka ainoastaan katsoivat jonkun toisen suoritusta”.

VR-koulutus voi vähentää koulutuksiin menevää aikaa muullakin tavalla. Esimerkiksi suuria oikean maailman simulaatioharjoituksia ei tarvitse samalla tavalla järjestää, mikä tarkoittaa sitä, että yritys voi potentiaalisesti säästää reilusti eri matkustus- ja järjestämiskuluissa. Luonnollisesti tässä säästyy myös aikaa, kun koulutettavien ei tarvitse erikseen matkustaa sovitulle koulutuspaikalle. VR-koulutuksen voi suorittaa missä vaan.

Yrityksille yksi merkittävimmistä huolenaiheista on ihmisvirheistä koituvat haitat: työntekijä voi esimerkiksi vahingoittaa itseään tai hajottaa yrityksen omaisuutta ja täten aiheuttaa yritykselle pahoja kustannuksia. Virtuaalitodellisuus on puolestaan luonteeltaan täysin riskitön. Koulutettava voi tehdä niin paljon virheitä kun sielu sietää aiheuttamatta yrityksille minkäänlaisia kustannuksia. Tosin virheiden tekemisestä voidaan virtuaalitodellisuudessakin tehdä epämiellyttävää esimerkiksi erilaisten visuaalisten kikkojen ja äänien avulla. Kaiken kaikkiaan virheistä oppiminen on yksi tehokkaimmista oppimisen keinoista ja VR mahdollistaa tämän aiheuttamatta lisäkustannuksia yritykselle.

Mutta kun virheitä tapahtuu, pystyy VR-järjestelmä keräämään arvokasta dataa. Missä tehtävissä tapahtuu eniten virheitä? Kuinka kauan koulutuksen läpiviemiseen menee? Ohjelman keräämän datan perusteella yritys pystyy jatkossa tehostamaan prosessejaan ja varmistamaan, että oppi menee entistä paremmin jatkossa perille. Tämän on ymmärtänyt mm. Sandvik Mining and Rock Technology, joka tilasi meiltä VR-ratkaisun heidän AutoMine®-harjoitusskenaarioihinsa.

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä hyötynä tulee toistettavuus. VR-koulutuksen pystyy tosiaan toistamaan niin useasti kuin tarve, mutta onko se useamman kerran toistettuna enää motivoivaa? Me olemme pyrkineet lisäämään ratkaisuihimme erilaisia pelillisiä elementtejä, jotka pitävät koulutuksen koukuttavana ja ennen kaikkea hauskana. Palaute on ollut myös sen mukaista.

Totuus on se, että virtuaalitodellisuuden mahdollisuudet koulutuksissa ovat hyvin moninaiset ja pystyvät aidosti parantamaan yrityksesi liiketoimintaa. Joten vastaus otsikossa esitettyyn kysymykseen on kyllä – VR on aidosti hyvin tehokas koulutusväline.

Jos kiinnostuit aiheesta, niin ota yhteys sales@ctrlreality.fi.