CTRL Reality

Miksi virtuaalitodellisuus tulee lyömään itsensä läpi vuonna 2021?

Vuosikausia on puhuttu siitä kuinka virtuaalitodellisuus tulee lyömään itsensä läpi, mutta viimeinen askel on kuitenkin jäänyt vielä ottamatta. Tässä artikkelissä käydään läpi niitä syitä miksi vuonna 2021 VR tulee vihdoin tekemään läpimurtonsa.

1. VR-lasit ovat yleistyneet kuluttajamarkkinoilla

Yksi tämän joulun hittilahjoista oli Oculus Quest 2 -virtuaalitodellisuuslasit. Koronaviruspandemia on lisännyt VR-lasien kysyntää, sillä nyt jos koskaan ihmisillä on halua kokea asioita kotoa käsin. Itseasiassa Quest 2 lasit menivät viisi kertaa nopeammin kaupaksi kuin sitä edeltävä Oculus Quest malli. Lasien myynnin ennustetaan kasvavan entisestään ensi vuonna ja viiden vuoden päästä ennustetaan maailmassa olevan 45 miljoonaa aktiivista VR-käyttäjää, jotka tulevat käyttämään noin $4 miljardia erilaisiin VR-sisältöihin.

2. Rikas sisältö

VR-teollisuuden kasvun voidaan nähdä olevan itseään ruokkiva menestyksen kehä: mitä enemmän ihmiset ostavat laitteita, sitä enemmän palveluntarjoajat tekevät parempaa sisältöä, joka puolestaan saa ihmiset ostamaan enemmän laitteita.

Vuosi vuodelta sovelluskauppoihin ilmestyy entistä mahtavampia ja hienompia VR-elämyksiä, jotka saavat ihmiset haukkomaan henkeään. Viime vuonna VR-laitteille ilmestyi ensimmäinen AAA-peli, Half-Life: Alyx, jonka myötä lasienkin myyntiluvut lähtivät nousuun. Tunnetuin ja pelatuin VR-peli Beat Saber päivittää jatkuvasti sisältöjään ja pitää käyttäjät otteessaan. Ensi vuodelle on liuta uusia julkaisuja, kuten After the Fall & Myst.

Pelien lisäksi virtuaalitodellisuus tarjoaa paljon muita elämyksiä: näe maapallo avaruudesta käsin kansainväliseltä avaruusasemalta, koe ensimmäisen maailmansodan eturintaman kauhut tai vieraile mahtavalla Grand Canyonilla. Kaikki tämä on mahdollista virtuaalitodellisuudessa.

3. Parantunut tekniikka

Toinen syy lasien yleistymiseen on ollut parantunut tekniikka. Enää ei lasien käyttäminen vaadi monimutkaisia kaapeleita tai tuhansien eurojen tehotietokonetta, sillä nykyään virtuaalitodellisuuteen pääsee täysin langattomasti. Tästä esimerkkinä yllämainittu Oculus Quest 2 -malli.

Lasien valmistajat ovat myös panostaneet paljon lasien mukavuuteen. Pahaa oloa aiheuttavia tekijöitä on onnistuttu karsimaan rajusti ja lasit ovat myös entistä kevyemmät, joka mahdollistaa niiden pitkäaikaisenkin käytön. Tämän lisäksi lasien parantunut resoluutio ja virkistystaajuus takaavat entistä immersiivisemmän ja sulavamman kokemuksen.

Lasien hintakin on tippunut merkittävästi. Kun vielä muutama vuosi sitten laseista sai maksaa lähemmäs tuhat euroa, ovat uusimman sukupolven kuluttajalasit noin puolet halvempia.

Langattomat VR-lasit antavat käyttäjälle entistä suuremman vapauden.

4. Yritysmaailmasta vauhtia

Kasvu kuluttajamarkkinoilla on ollut merkittävää, mutta se ei ole suinkaan ainoa osa-alue, jonne povataan menestystä. Pitkään on jo puhuttu siitä kuinka yrityksillä on suuri rooli virtuaalitodellisuusvallankumouksen käynnistämisessä. Vihdoin huutoon ollaan saamassa vastausta, kun yritykset ovat pandemian edessä pakotettu miettimään uudenlaisia lähestymistapoja mm. kouluttamiseen ja markkinoimiseen. Esimerkiksi isojen koulutuspäivien järjestäminen on aikaisempaa hankalampaa ja laitosvierailut ovat monissa paikoissa lopetettu kokonaan. Virtuaalitodellisuus tarjoaa ratkaisun näihin ongelmiin.

Virtuaalitodellisuudessa pystytään tehokkaasti kouluttamaan ihmisiä monenlaisiin eri tehtäviin. VR on erityisen hyödyllinen tehtävissä, jotka vievät paljon aikaa, ovat vaarallisia tai vaativat matkustamista. VR-koulutuksen voi suorittaa missä vaan, vaikkapa kotona. Virtuaalitodellisuus on ympäristönä täysin riskitön, joten koulutettavan virheistä koituvat haitat eivät aiheuta yritykselle kustannuksia tai koulutettavan terveys ei vaarannu. Tämän lisäksi VR-koulutus on toistettava ja sen avulla pystytään keräämään arvokasta dataa koulutettavan suorituksista ja täten tehostamaan koulutusprosesseja entisestään.

Olimme hiljattain Tekniikka&Talous -lehden artikkelissa, jossa mainittiin mm. meidän Wärtsilän ja Sandvik Mining and Rock Technologyn VR-toteutukset. Jutussa Wärtsilän Kasper Söderlund kertoi miten Wärtsilä on tehostanut huoltoaan VR:n avulla ja millaisena he näkevät teknologian tulevaisuuden. ”Olemme nähneet VR:n todella hyvänä, ja tarkoitus olisi ruveta skaalaamaan sitä pidemmälle. Siinä on hyvä potentiaali ja se mahdollistaa koulutuksen missä vaan.”

Markkinoinnissa VR:n hyödyt ovat myös selvät. Omia tuotantotiloja pystytään esimerkiksi esittelemään hyvin kevyesti. Ainoa tarvittava laite on 360° stereokamera, joka saattaa joillekin olla tuttu näky Google-auton katolta. Kuvien syvyysvaikutelma saa ympäristöt tuntumaan virtuaalitodellisuudessa hyvin aidoilta. Immersiivisyyttä pystytään entuudestaan lisäämään esimerkiksi äänen ja videon avulla. Tästä hyvänä esimerkkinä meidän Metsä Groupille toteuttama Virtual Tour, jossa käyttäjä pääsee vierailemaan yrityksen Punkaharjun tehtaalla täysin virtuaalisesti.

Kaiken kaikkiaan yrityksillä tulee olemaan suuri rooli VR-teollisuuden kasvussa. Tällä hetkellä teknologia on vielä monille suhteellisen vieras ja ennakkoluuloja sitä kohtaan löytyy. Kuitenkin pikkuhiljaa yritysmaailman kautta vanhempikin sukupolvi tulee löytämään teknologian ja aidosti ymmärtämään sen tarjoamat mahdollisuudet ja hyödyt.

2021 tulee olemaan virtuaalitodellisuuden vuosi.

Oikein hyvää uutta vuotta ja immersiivisiä VR-hetkiä toivottaen,

CTRL Realityn tiimi